6.10.2022

Ko zagori električno vozilo

Število priključnih hibridov in električnih vozil z litij-ionskimi baterijami na slovenskih cestah iz leta v leto raste. Vozniki se zanje odločajo tako zaradi okoljskega vidika kot pričakovanega finančnega prihranka pri polnjenju. Pomembno pa se je zavedati, da s sabo prinašajo nekatere drugačne nevarnosti kot bencinska in dizelska vozila, predvsem, ko zagorijo.

Električna vozila z litij-ionskimi baterijami, tako avtomobili kot kolesa, motorji in skuterji, so med vozniki vedno bolj priljubljena. Statistični podatki kažejo, da je prodaja osebnih vozil na električni pogon tudi v Sloveniji v porastu, nedavno sprejeti predlog Evropskega parlamenta, ki po letu 2035 predvideva prepoved prodaje novih avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje, pa bo ta trend verjetno še okrepil.

Zaradi povečanja števila vozil na električni pogon v prometu je pričakovati, da bodo ta tudi pogosteje udeležena v prometnih nesrečah in drugih izrednih dogodkih, kot so tehnične okvare baterijskih sistemov. Pri tem eno največjih nevarnosti predstavljajo goreči baterijski sklopi.

 

Izzivi pri gašenju litij-ionskih baterij

Gašenje električnih vozil, pri katerih je prišlo tudi do segrevanja ali vžiga litij-ionske baterije, zahteva posebno tehniko in celovit pristop, zaradi česar je zahtevnejše kot posredovanje ob vžigu običajnih vozil. Goreče litij-ionske baterije je namreč zelo težko pogasiti, nevarnost predstavlja pogostkasnejši samovžig, zaradi sproščanja strupenih plinov pa predstavljajo tudi zdravstveno in okoljsko tveganje.

Najpogostejša praksa spopadanja s požari na električnih vozilih je gašenje z vodo oziroma potopitev baterijskega sklopa v veliko količino vode za dalj časa. Zaradi nevarnosti ponovnega vžiga je namreč treba baterije ohlajati več ur, celo več dni. Goreča električna vozila zato pogosto prestavijo v kontejner, napolnjen z vodo, kar predstavlja svojevrstno logistično, finančno in okoljsko breme.  

Ker ta pristop ni vedno izvedljiv, še posebej pri gašenju v garažnih hišah, predorih in drugih lokacijah z oteženim dostopom, zagotoviti pa je treba tudi varen prevoz vozila z mesta nesreče in shranjevanje že pogašenih električnih vozil, so zdaj na voljo novi, inovativni sistemi, namenjeni zlasti gasilskim enotam, vlečnim službam in deponijam.

 

Napredne rešitve za gašenje električnih vozil

Ena takšnih naprednih rešitev so posebne odeje, ki zadušijo ogenj v električnih vozilih. Na trgu je na voljo več vrst ognjevarnih odej različnih proizvajalcev, posebej pa velja izpostaviti požarno odejo FIREISOLATOR, ki je ISO certificirana rešitev za avtomobilsko izolacijo. Večina požarnih odej je bila razvitih za požare motorjev z notranjim zgorevanjem, pri katerih temperatura običajno ne preseže 1000 °C, požarna odeja FIREISOLATOR pa je bila zasnovana in testirana prav za obvladovanje požarov električnih vozil, ki lahko dosežejo temperature tudi do 1600°C.

Odeja pomaga pri zadrževanju plamenov, dima in strupenih hlapov do točke, ko se lahko vozilo varno ostrani. Z njeno uporabo pridobimo dragoceni čas in preprečimo širitev požara na sosednje objekte. Za najboljše omejevanje škode je ključno, da vozilo čim prej pokrijemo s požarno odejo, ki bo ustavila širjenje dima in gasilcem omogočila lažji dostop do vozila. Primerna je za večkratno uporabo in različne modele vozil, tudi za terenska vozila in motorna kolesa.

FIREISOLATOR požarna odeja

Varno shranjevanje električnih vozil

Da se izognemo ponovnemu vžigu že pogašenih litij-ionskih baterij, je potrebno zagotoviti dolgoročno hlajenje in izolacijo ter varno shranjevanje pogorelih in poškodovanih električnih vozil. To zagotavlja sistem za izolacijo in hlajenje električnih vozil EIS (E-Vehicle Isolation System), primeren za različne modele vozil. Lahka, kompaktna in varčna rešitev omogoča hitro in enostavno namestitev v le dveh korakih, za kar so potrebne zgolj tri osebe. Sistem EIS z dvižnimi trakovi se namesti pod pogašeno vozilo in pritrdi z napenjalnimi trakovi. Ko je ustrezno nameščen, ga napolnimo z vodo do višine, pri kateri je celotna baterijska enota pod vodo. Tako opremljeno vozilo lahko dvignemo, prevažamo in varno skladiščimo.

EIS sistem za izolacijo in hlajenje

 

Kako ravnati v primeru požara na električnem vozilu

Kljub temu da je požarov električnih avtomobilov malo, pa lahko s povečanjem njihovega števila na cestah in parkiriščih pričakujemo več tovrstnih incidentov. Sicer velja, da električni avtomobili ne zagorijo pogosteje kot bencinski ali dizelski.

Če vaše vozilo na električni pogon vendarle zajame ogenj, je priporočljivo, da ga ugasnete, odstranite elektronski ključ in se umaknete na varno razdaljo. Ob klicu na številko 112 poudarite, da gori električno vozilo, in sporočite tip vozila, nato pa počakajte do prihoda gasilcev.

 

No items found.